Jak ustawić prawidłową zbieżność kół w pojeździe?
Prawidłowa zbieżność kół w samochodzie wpływa nie tylko na bezpieczeństwo jazdy, ale także na zużycie paliwa i eksploatację opon. W jaki sposób sprawdzić, czy koła w naszym aucie są odpowiednio zbieżne? Jak reguluje się geometrię kół? Wyjaśniamy!
Jak sprawdzić i ustawić zbieżność kół w aucie?
Przez zbieżność kół rozumiemy pozycję, w jakiej koła znajdują się względem siebie. W większości produkowanych obecnie samochodów osobowych koła nie są wobec siebie idealnie równoległe, wartość zbieżności zawiera się w przedziale od +3 stopni (mocno zbieżne) do -3 stopni (mocno rozbieżne).
Aby ustawianie zbieżności miało sens, zawieszenie w naszym aucie musi działać bez zarzutu. W przeciwnym wypadku po wyjechaniu z serwisu geometria kół szybko powróci do nieprawidłowych wartości. Co ważne, nie zaleca się samodzielnego regulowania zbieżności kół. W internecie można znaleźć wiele rad, np. jak ocenić zbieżność przy pomocy sznurka, lecz zdecydowanie odradzamy takie praktyki. Ustawianie geometrii kół to zadanie dla specjalisty, który dysponuje odpowiednimi narzędziami diagnostycznymi i sprzętem, który pozwala dokładnie ustawić każde z kół.
Zbieżność kół należy sprawdzić, gdy zauważymy, że nasze auto ściąga w bok lub niepokojąco zachowuje się na zakrętach. Poza tym kontrolę geometrii kół warto przeprowadzić przy okazji wymiany opon lub przy zakupie używanego samochodu. Taką niedrogą usługę oferuje m.in. serwis opon Motor City z warszawskiej Białołęki.
Na co wpływa zbieżność kół i jakie ustawienie jest optymalne?
Warto jednak pamiętać, że nie ma czegoś takiego jak idealna zbieżność kół. Jest to zawsze kompromis, gdyż każde ustawienie ma swoje mocne i słabe strony. Idealnie równoległe koła są optymalne pod względem zużycia paliwa i opon. Niestety, takie rozwiązanie negatywnie wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Układ zbieżny osi przedniej stosuje się z kolei, aby poprawić stabilność pojazdu w trakcie jazdy na prostej. Auto gorzej spisuje się wówczas na zakrętach. Jest to jednak najczęściej stosowana opcja. W przypadku rozbieżnego ustawienia osi przedniej sytuacja jest odwrotna. Auto szybciej reaguje na skręt, lecz w trakcie jazdy po prostej może częściej wymagać korekt.
W większości wypadków warto zaufać ustawieniom fabrycznym. Producenci najlepiej znają słabe i mocne strony swoich modeli i zazwyczaj przygotowują optymalne rozwiązania. Gdy jednak czujemy, że coś jest nie tak, warto skontrolować geometrię kół w warsztacie i wyregulować ją tak, aby móc czuć się komfortowo na drodze.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana