Jaki jest dopuszczalny czas pracy kierowców w spedycji?

Spis treści
Organizacja transportu międzynarodowego musi uwzględniać czas pracy kierowcy. Kierujący musi mieć czas na odpoczynek, nie może jeździć nieustannie. Czas pracy kierowcy wygląda inaczej w przypadku pojazdów o różnych masach (do 3,5 T oraz powyżej 3,5 T). Ile powinien pracować kierowca w spedycji? Czym jest spedycja? Odpowiedź znajduje się w artykule.
Czym zajmuje się spedytor?
Spedycja (wchodząca w skład logistyki) krajowa wiąże się z kompleksową obsługą transportu zgodną z zapotrzebowaniem. Spedycja międzynarodowa musi uwzględniać czynności celne – jest znacznie bardziej skomplikowana. Spedytor pracuje w specjalistycznych firmach, zajmującymi się organizacją krajowego lub międzynarodowego transportu różnych towarów. Przedsiębiorstwo Maximus z Poznania zapewnia transport i spedycję zarówno w Polsce, jak i za granicą. Doświadczeni pracownicy firmy zajmują się wszystkimi kwestiami dotyczącymi dokumentacji celnej.
Przeczytaj również: Czym się różni transport od spedycji?
Ile pracuje kierowca w spedycji?
Czas pracy kierowców w pojazdach do 3,5 T nie jest ograniczany restrykcyjnie. Wynika raczej z różnych ograniczeń, narzucanych przez Prawo Pracy. Według zasad minimalny odpoczynek kierowcy wynosi 11 godzin dziennie i 35 godzin tygodniowo, zatem samochód dostawczy lub bus może być prowadzony maksymalnie 13 godzin dziennie. W praktyce kierowcy postępują często inaczej.
Jeżeli dany kierujący dysponuje dużym pojazdem (powyżej 3,5 T), wszystko prezentuje się bardziej rygorystycznie. W takich samochodach montuje się tachografy, czyli specjalistyczne urządzenia pomiarowe, rejestrujące przejechaną drogę, chwilową prędkość i aktywność kierowcy.
Przeczytaj również: Spedycja a logistyka — co je różni?
Osoba, która zajmuje duży pojazd, może prowadzić go maksymalnie (bez przerwy) przez 4,5 godziny. Po przekroczeniu tego czasu kierowca musi odbyć przerwę lub krótki postój (wynoszące odpowiednio 45, 30 lub 15 minut). Prawidłowa przerwa 45-minutowa może zostać rozbita na dwie części (np. 15 minut i 30 minut). Ważne jest zakodowanie, że drugi postój musi być dłuższy i wynosić minimum 30 minut. Nieprawidłowa kolejność przerw (np. pierwsza dłuższa, a druga znacznie krótsza) spowoduje uznanie naruszenia zbyt długiej jazdy ciągłej. Takie naruszenie może wpłynąć na ocenę pracy kierowcy.
Czym jest odpoczynek dzienny?
Odpoczynek dzienny musi trwać minimum 11 godzin w ciągu doby (nieprzerwanie). Tylko wtedy zostanie prawidłowo zaliczony przez tachograf. W niektórych wypadkach istnieje możliwość skrócenia tego czasu (do 9 godzin), co można zrobić 3 razy po każdy odpoczynku tygodniowym. Wiele zależy od ścisłych rozporządzeń.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Robert Muller spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Spedycja woj. dolnośląskie53-137 Wrocław, al. Wiśniowa 35
-
Kami Usługi przewozowe Kamila Starczyk
Transport osobowy woj. zachodniopomorskie78-114 Wrzosowo 15 lok. 1
-
Spedwit Firma transportowo handlowa Zbigniew Witulski
Transport samochodowy woj. kujawsko-pomorskie87-400 Golub-Dobrzyń, Dworcowa 11