Savoir-vivre w autobusie. Jak się zachować?

Savoir-vivre w autobusie. Jak się zachować?

Podróż autobusem nie traci na popularności. Dzisiejsze pojazdy są lepiej wyposażone niż te z czasów PRL-u. Jazda nimi ma swoje zalety, ale i wady. Nie wszyscy bowiem wiedzą, jak być kulturalnym w przestrzeni publicznej, jaką jest autobus. Trudno zmieniać innych ludzi i nie powinno się nawet tego robić. Możesz jednak dowiedzieć się, jak ty powinieneś zachowywać się, jako jeden z pasażerów. Zastosuj żelazne zasady Savoir-vivre i niech twoja podróż będzie jak najbardziej przyjemna.

Jak wsiadać do autobusu?

Pewnie zdziwiłeś się, czytając to pytanie. Trzeba jednak zacząć od samego początku. Jeśli masz za sobą nieudaną podróż autobusem, spróbuj cofnąć taśmę w głowie do momentu, kiedy jeszcze czekasz na przyjazd swojego środka transportu na dworcu autobusowym. Autobus nadjeżdża. Wszyscy przyszli pasażerowie zbierają swoje bagaże i czekają na to, by jak najszybciej wejść do autobusu.

Często ludzie pchają się do środka, mimo, że wypływa z niego fala osób, chcących wysiąść. To błąd. Pierwsza zasada mówi, że najpierw się wysiada, a dopiero potem się wsiada. To samo dotyczy bagażów. Najpierw ci, którzy zakończyli podróż zabierają swoje walizki i torby. Potem można wkładać do pojazdu swoje. Dzięki temu nie robi się tłok i bałagan.

Czy można kupić bilet w autobusie?

Nie zawsze jest możliwe nabycie biletu u kierowcy. To zależy od przewoźnika. Jak kupić bilet w autobusie, jeśli istnieje taka opcja? Przede wszystkim, stań w kolejce. Jeżeli widzisz, że za tobą lub obok ciebie stoi kobieta w ciąży, niepełnosprawny lub starszy człowiek, przepuść ich. Stanie dłużej w kolejce może być dla nich niekomfortowe.

Kupując bilet, powiedz, gdzie chcesz dojechać i zapytaj o cenę. Następnie zapłać. Unikaj “częstowania” kierowcy miedzianymi drobniakami. Są im zwykle niepotrzebne, nie operują nimi jak ekspedienci w sklepie. Mogą się więc zdenerwować i nie chcieć ich przyjąć.

Czy w autobusie można jeść?

To zależy. Faktycznie, gdy podróżujesz kilka godzin, możesz zgłodnieć. Czasami jesteśmy tak zabiegani, że dopiero w autobusie mamy czas coś przegryźć. To zrozumiałe. Pamiętaj jednak o innych. Nie wchodź do autobusu z kebabem, potrawką chińską albo frytkami. Pasażerowie nie muszą wdychać zapachu twojego jedzenia. Niektórzy cierpią na chorobę lokomocyjną, więc swoim posiłkiem nie ułatwisz im jazdy. Pamiętaj, by jeść dyskretnie, nie mlaskając czy siorbiąc. W naszym kraju nie jest to uznawane za grzeczne.

Co musisz wiedzieć o rozmowach w autobusie?

Czasami autobus turystyczny może wiązać się dla ludzi z ogromnym zmęczeniem i stresem. Bowiem niektórzy pasażerowie potrafią uprzykrzyć życie. Należą do nich pasażerowie wieczni rozmówcy. To znaczy, że nie umieją milczeć nawet na tak małej, wymagającej przestrzeni, jaką jest autobus. W pewnym momencie wykonują lub dostają telefon i wtedy się zaczyna.

Rozmowa ciągnie się nieprzerwanie, bo rzeczywiście jest o czym mówić. Inni podróżni mają więc niechcianą przyjemność poznania czyjegoś życia, wręcz od podszewki. Mogą dowiedzieć się, jakich wrogów ma dana osoba, a komu ufa. Czego nie lubi, na co choruje. Sekrety, które mają być przeznaczone tylko dla przyjaciela w słuchawce, stają się przymusową własnością wszystkich słyszących. A słyszenia wyłączyć się nie da.

Nie rób tego! Nawet jeśli twoja rozmowa jest ważna i mądra, nie wszyscy w autobusie muszą wiedzieć, że ją prowadzisz. Jeśli to nic pilnego, poinformuj drugą osobę, że oddzwonisz. W innym przypadku, postaraj się być jak najbardziej dyskretny i zwięzły. Ktoś może chcieć uciąć sobie wyczekiwaną drzemkę albo poczytać książkę, a ty mu w tym przeszkadzasz. Jeśli tobie ktoś zakłóca jazdę, zwróć spokojnie uwagę, informując, że osoba mówi zbyt głośno i prosząc o ciche mówienie lub odłożenie rozmowy na później.

Na co nie można pozwalać dzieciom w autobusie?

Podróż z dziećmi potrafi być ogromną zmorą. Dla osób nie mających z nimi nic wspólnego. Rodzice często pozwalają swoim pociechom na krzyki, głośne zachowanie, skakanie po fotelu i — co chyba najgorsze — na używanie telefonu lub tabletu bez wyciszenia go. Maluchy więc oglądają na głos bajki, filmiki, grają w gry, zupełnie nie zdając sobie sprawy z tego, że obok są ludzie. Zadaniem rodziców jest nauczenie dziecka, że w miejscach publicznych obowiązują inne zasady niż w domu.

Dlaczego nagabywanie innych nie zawsze jest dobre?

Musisz być świadomy tego, że nie każdy ma ochotę na rozmowę w drodze. I to jeszcze z obcym człowiekiem. Możesz zapytać o coś lub na coś wskazać, ale nic na siłę. Pamiętaj też, że autobus to nie miejsce i czas na zwierzanie się. Nie stawiaj drugiej osoby w niezręcznej sytuacji. Jeśli rozmowa nie jest naturalna i niewymuszona, to odpuść. Milczenie to najlepszy pomysł. Zamiast tego, zajmij się czymś innym.

Jaka jest najważniejsza zasada savoir vivre w autobusie?

Ostatnia żelazna zasada to życzliwość ponad wszystko. Masz wpływ na to, jak będzie przebiegać twoja wycieczka autobusem. Wiedząc, co należy do dobrych manier, a co nie, możesz podejmować lepsze decyzje. Zawsze dąż do porozumienia, a jeśli nie jest ono możliwe, nie rozpalaj konfliktu. Oczywiście każdy ma prawo do gorszych dni, postaraj się jednak nie karać za to innych. Jeśli trzeba, ustąp miejsca, pomóż, odpowiedz na czyjeś pytanie. Dbaj o swoje prawa i szanuj prawa innych.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.