Spedycja a logistyka — co je różni?

Spedycja a logistyka — co je różni?

Spedycja i logistyka to dwa odrębne pojęcia. Często są ze sobą mylone. Faktycznie jest między nimi ścisłe powiązanie. Jednak się różnią. Dobrze jest wiedzieć, co oznacza każdy z tych terminów. Inaczej można mieć trudności w znalezieniu odpowiedniej dla siebie usługi. Zarówno spedycja, jak i logistyka należą do branży transportowej. Ich definicje są bardzo proste. Przeczytaj artykuł i poznaj kluczowe różnice.

Co to jest spedycja?

Spedycja inaczej określana jest organizacją. Faktycznie to dział zajmujący się organizowaniem przewozu towaru. Wchodzi w skład logistyki, jest więc dużo węższym pojęciem. Spedycja dzieli się na gałęziową i intermodalną. Pierwszy rodzaj wskazuje na użycie jednego środka transportu, drugi angażuje kilka gałęzi transportowych. Środkami przewozu mogą być wagony pociągi, statki i samoloty samochody.

Spedytor odpowiada za bezpieczny przebieg transportu. Do jego zadań należy:

  • przyjmowanie zleceń na transport,
  • zawieranie umów z klientami,
  • kompletowanie i archiwizowanie dokumentów,
  • tworzenie listów przewozowych,
  • znajdowanie środka transportu dla danej przesyłki,
  • ubezpieczenie ładunku,
  • przechowywanie przesyłki (nie zawsze),
  • odbieranie, pakowanie,
  • nadawanie towaru.

Dodatkowo, spedycja międzynarodowa wymaga posiadania określonych certyfikatów, pozwalających na przewóz ładunków. Warto wiedzieć, że spedycją może zajmować się tylko osoba prawna. Ma to m.in. związek z dużą odpowiedzialnością, jaka spoczywa na spedytorze. Musi on znać przepisy i normy dotyczące transportu w kraju i za granicą.

Co robi logistyk?

Logistyka polega na planowaniu, projektowaniu, kontrolowaniu i zarządzaniu transportem przesyłek. Jest branżą bardziej teoretyczną, a spedycja — praktyczną. Zadania logistyka to takie planowanie i obsługiwanie całej trasy pojazdu, aby była szybka i ekonomiczna. Trzeba posiadać do tego ogromną wiedzę z zakresu technologii, pojazdów, ekonomii, handlu, zarządzania, a nawet marketingu. Logistyka umożliwia projektowanie transportu drogowego, lotniczego, kolejowego i morskiego. Dotyczy nie tylko dóbr, ale także ludzi i informacji.

Branża logistyczna wymaga stosowania nowoczesnych technologii, w tym informatycznych oraz różnych narzędzi. Cyfryzacja umożliwia łatwe śledzenie przebiegu transportu i szybki kontakt z odpowiednimi osobami. Bezproblemowe stało się także poszukiwanie informacji o produktach. Logistyka analizuje popyt, kontroluje zapasy, zaopatruje firmy w towary, lokalizuje budynki przedsiębiorstw, gospodaruje odpadami i obsługuje klientów.

Planowanie wiąże się z opracowaniem optymalnej strategii transportu. Obejmuje ona wybór dostawców i usług, firmy od transportu (jeśli nie jest własny), sposób przechowywania materiałów i części, oraz określenie dystrybucji.

Co ciekawe, pojęcie logistyki po raz pierwszy pojawiło się w zapiskach cesarza Bizancjum, Leona VI i dotyczyło praktyki wojennej. Okresem, w którym logistyka najbardziej się rozwinęła, była II wojna światowa. Miała wtedy związek z zaopatrzeniem wojska amerykańskiego. Dopiero w drugiej połowie XX w. zaczęto stosować procesy logistyczne na użytek cywilnych przedsiębiorstw. Dziś są one niezbędne do rozwoju biznesów i podbijania zagranicznych rynków.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.