Transport materiałów sypkich luzem – jak to wygląda w praktyce?
Wiele firm transportowych świadczy usługi dotyczące transportu luzem materiałów sypkich różnego pochodzenia. Ale jak to dokładnie wygląda w praktyce? Jakim sprzętem powinno dysponować przedsiębiorstwo, które zajmujące się przewozem towarów sypkich? Za pomocą jakich środków transportu można transportować cement, piasek, ziarna i inne produkty o drobnej konsystencji?
Czym zwykle przewozi się materiały sypkie luzem?
Przy przewozie materiałów sypkich luzem wykorzystuje się głównie środki transportu drogowego i kolejowego. Pojazdy ciężarowe muszą być jednak odpowiednio przystosowane do takiego rodzaju transportu. Podstawą jest wyposażenie umożliwiające prosty i szybki załadunek oraz rozładunek materiałów sypkich. Sposobów jest wiele: może to być na przykład samochodowa naczepa samowyładowcza, wywrotki, silosy i naczepy „walking floor”. Naczepy z ruchomą podłogą posiadają specjalny mechanizm złożony z siłowników i belek przesuwnych, którym można sterować i w ten sposób wygodnie wyładowywać towar.
Obecnie taki sprzęt znajduje się we flotach wielu firm zajmujących się profesjonalnym transportem drogowym, takich jak przedsiębiorstwo produkcyjno-usługowo-handlowe Dimex. Materiały sypkie można też przewozić specjalnymi wagonami samowyładowczymi FALS, które mają klapy rozładunkowe.
Kiedy warto transportować materiały sypkie drogą morską?
Wybór tylko tych form transportu jest odpowiedni, jeśli istnieje konieczność przewozu produktów jedynie drogą lądową. Transport materiałów sypkich luzem do odleglejszych zakątków świata lub do państwa oddzielonego od nas morzem może przysparzać więcej kłopotów. W tym wypadku warto rozważyć przewóz towarów sypkich morskim kontenerowcem. Nie dość, że będą one dobrze zabezpieczone, to jeszcze ze względu na wielkość kontenera da się w nich zmieścić większą ich ilość. Oczywiście, gdy szlak komunikacyjny jest bardziej skomplikowany i dłuższy, można te rodzaje transportu łączyć.
O czym należy pamiętać przy przewozie towarów sypkich?
Niektóre materiały sypkie na skutek zawilgocenia mogą ulec zbryleniu w trakcie podróży. Istotne jest więc odpowiednie zabezpieczenie ładunku, by ten nie dostał się poza skrzynię ładunkową czy naczepę. Środkami transportu drogowego, kolejowego i morskiego przewozi się też żywność, która jednak nie może się zamoczyć lub zwietrzyć. Rozwiązaniem jest zapakowanie ich w szczelne opakowania big-bag. Jeśli konstrukcja skrzyni czy naczepy nie pozwala na pełne zakrycie ładunku, niezbędne jest doposażenie jej w plandekę zabezpieczającą.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana